Billigt - fast dyrt

Någon som har varit inne på net-a-porter.com? Jag har aldrig varit inne på den sidan förut, men bestämde mig för att ta en titt där idag. Och jag blev nästan chockad när jag såg alla priser!
För er som inte vet så är net-a-porter.com en hemsida där dom säljer märkes-saker. Och bara för att sakerna har en liten lap eller ett litet märke på sig, så blir dom så himla dyra. Kläddesigners måste verkligen vara stenrika, så mycket som deras saker kostar!


Som den här väskan. Om jag hade sett någon gå runt på stan med en sån här väska, hade jag genast tänk att den är köpt någonstans när den personen vart på semester, i en sån där liten butik fullproppad med väskor, skor och solglasögon. Men nu är det inte så. För denna lilla gula väska har märket "Marc by Marc Jacobs", och då helt plötsligt, från att ha kostat kanske mellan 5-10€ i en liten skabbig affär i Thailand, så kostar den 430€. 430€! Det är jättemycket! Jag har därför även gått in på forex.se och kollat hur mycket 430€ är i svenska kronor just nu, vilket blev 4 584,79 kr! Nästan 4 600 kr för en liten, plastig och gul (väldigt ful också, om man frågar mig) väska! Helt otroligt! Från ca 50-100 kr, till 4 600 kr, bara för att den har "Marc by Marc Jacobs" märke på sig.

Och inte nog med det, det finns ju folk som köper dom också! Visst kan det finnas någon där ute som tycker att den är snygg, det finns ju folk för allting. Men jag är 99.9% säker på att minst en av de som köpt denna väskan, helt enkelt köpte den för att den hade det märket. Och det stör mig!

Hittade även en jättesöt klänning, ingen speciell sådär, det såg helt enkelt ut som en vit t-shirt, svart midjekjol och ett brunt bälte som satt ihop med varandra. Något man skulle kunna tro var ifårn GinaTricot för 199:-. Men nu var det så att på lappen där bak i nacken på denna klännignen står det "Alice + Olivia", och den kostar därför 371.95€, vilket är ungefär 3965 kr! Det är galet, helt crazy! CRAZY I TELL YOU!!

Vart är världen påväg egentligen?!

Kommentarer
Postat av: madde

Jag vet!

ändå köper folk det, bara pga märket, helt stört!

Liksom det är samma sak som att alla dom som har sjukt mke pengar som köper märken som chanel o marc by marc jacobs, om dom skulle handla i vanliga affärer skulle dom kunna köpa mer än dubbelt så mcyket grejer.

Men jag tror också att det kan handla om status med -

man vill visa att man har pengar och att man kan köpa saker för mycket pengar .

dedt roliga är också att vissa kopior är så lika orginalet att det enda sättet att få reda på att den är en kopia är att kolla invändigt i väskan-.

För att alla kända kändisar och andra populära och rika människor har just sådana väskor och automatiskt vill du se exakt likadan ut (:

Men det är helt sjukt, för att pengarna skulle kunna läggas ner på så mycket annat än en väska för över 4000kr.

2009-04-13 @ 16:37:42
URL: http://lojander.blogg.se/
Postat av: Medina

jag håller med madde. de handlar om status och så fort ja fått min första miljon så lovar jag att köpa den där väskan till dej för jag vet att djupt där inne så vill du egentligen ha den. annars hade du inte lagt upp ett helt inslag om den och inte lagt upp en bild på den där "klänningen" som du tydligen gillade :P

2009-04-13 @ 19:31:51
URL: http://atouchofsweden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0